PISA — білім беру сапасының халықаралық зерттеуі, ол оқушылардың алған білімдерін өмірде қолдану қабілетін бағалайды. Қазақстан PISA зерттеуіне 2009 жылдан бастап алты рет қатысып келеді. Бұл зерттеу үш жылда бір рет өткізіледі. Әр циклде басымдық берілген бағыт болады, PISA-2025 бағдарламасында ол жаратылыстану сауаттылығы болмақ. Сонымен қатар, әр циклде қосымша инновациялық бағыт енгізіледі, PISA-2025 бағдарламасында бұл «цифрлық әлемде білім алу» (learning in digital world) тақырыбы. Мұнда оқушылардың мектепте және одан тыс жерлерде қолданылатын цифрлық құралдар (браузерлер, онлайн-курстар, виртуалды зертханалар және т.б.) арқылы өз бетінше білім алуға дайындық деңгейі бағаланады.
Математикалық сауаттылық
Бұл домен оқушылардың математикалық білімдері мен дағдыларын нақты өмірлік жағдайлар мен мәселелерді шешуде қаншалықты жақсы қолданатынын бағалауға бағытталған.
Математикалық сауаттылықтың негізгі аспектілері:
Математикалық ойлау: Мәселелерді шешу және мәліметтерді түсіндіру үшін логикалық және математикалық ойлауды қолдану қабілеті.
Математиканы нақты өмірде қолдану: Күнделікті жағдайларды талдау және негізделген шешімдер қабылдау үшін математикалық білімдер мен әдістерді қолдана білу.
Математикалық ұғымдарды түсіну: Математикалық негізгі ұғымдар мен принциптерді терең түсіну, мысалы ықтималдық, статистика, геометрия және алгебра.
Математикалық қабілеттерге деген сенімділік: Әр түрлі тапсырмаларды шешу үшін математикалық құралдар мен әдістерді сенімді қолдана білу.
Бағдарламаның мақсаттары:
Әртүрлі елдер мен аймақтардағы оқушылардың математикалық дайындығын анықтау.
Математикалық сауаттылықты жақсартуға арналған оқыту және үйрету стратегияларын талдау.
Қоғам мен саясаткерлерді математикалық білім берудің маңызы туралы хабардар ету.
PISA әр үш жыл сайын математикалық сауаттылықты тексереді, әлемдегі білім беру жүйелері үшін құнды ақпарат ұсынады. Зерттеу нәтижелері ұлттық білім беру жүйелерінің күшті және әлсіз жақтарын анықтауға көмектеседі және математикалық білім берудің сапасын арттыру бойынша ұсыныстар береді.
Оқу сауаттылығы
Бұл бағыт оқушылардың мәтіндерді оқу, түсіну және ақпаратты интерпретациялау қабілетін бағалауға, сондай-ақ оны әртүрлі мақсаттарға қол жеткізу үшін қолдануға бағытталған.
Оқу сауаттылығының негізгі аспектілері:
Мәтінді оқу және түсіну: Әдеби шығармаларды, ғылыми мақалаларды, жаңалықтарды және басқа материалдарды қоса алғанда, түрлі типтегі мәтіндерді түсініп, интерпретациялау қабілеті.
Ақпаратты талдау және синтездеу: Мәтінді талдай білу, негізгі идеяларды бөліп алу, әртүрлі көздерден алынған ақпаратты салыстыру және сәйкестендіру.
Сындарлы ойлау: Оқылғанды сыни тұрғыдан бағалай білу,偏见 мен бұрмалаушылықты тану, негізделген қорытындылар жасау.
Білімді қолдану: Оқылған ақпаратты практикалық тапсырмаларды шешу, талқылауларға қатысу және ақпаратталған шешімдер қабылдау үшін қолдану.
Бағыттың мақсаттары:
1) Әртүрлі елдер мен аймақтардағы оқушылардың оқу дағдылары деңгейін анықтау.
2) Оқу сауаттылығын жақсарту үшін оқыту мен білім беру стратегияларын талдау.
3) Қоғам мен саясаткерлердің мәтіндерді оқу және түсіну маңыздылығы туралы хабардарлығын арттыру.
PISA оқу сауаттылығын әр үш жыл сайын тексереді және бүкіл әлем бойынша білім беру жүйелері үшін құнды ақпарат береді. Зерттеу нәтижелері ұлттық білім беру жүйелерінің күшті және әлсіз жақтарын анықтауға және мәтіндерді оқу мен түсінуді жақсарту бойынша ұсыныстар жасауға көмектеседі.
Жаратылыстану сауаттылығы
Бұл бағыт оқушылардың табиғаттану ғылымдары саласындағы білім мен дағдыларын нақты өмірлік мәселелер мен тапсырмаларды шешуге қолдану қабілетін бағалауға бағытталған.
Табиғаттану ғылымдарының сауаттылығының негізгі аспектілері:
Ғылыми ойлау: Гипотезаларды қалыптастыру, бақылаулар мен тәжірибелер жүргізу, деректерді талдау және ғылыми принциптерге негізделген қорытындылар жасау қабілеті.
Деректерді интерпретациялау: Ғылыми деректерді, графиктер мен кестелерді талдау және интерпретациялау, сондай-ақ оларды табиғат құбылыстары мен процестерін түсіндіру үшін қолдану.
Ғылымды күнделікті өмірде қолдану: Ғылыми принциптердің күнделікті өмірде қалай қолданылатынын түсіну және осы ақпаратты негізделген шешімдер қабылдау үшін пайдалану.
Глобалдық ғылыми сананың қалыптасуы: Әлемдік экологиялық және әлеуметтік мәселелерді түсіну, ғылымның осы мәселелерді шешудегі рөлін білу және осы мәселелерді талқылауға қатысу.
Бағыттың мақсаттары:
Әр түрлі елдер мен аймақтардағы оқушылардың табиғаттану ғылымдары бойынша білім мен дағдылар деңгейін анықтау.
Табиғаттану сауаттылығын жақсартуға арналған оқыту мен білім берудің тиімді стратегияларын талдау.
Қоғам мен саясаткерлердің табиғаттану білімінің маңыздылығы туралы ақпараттануын арттыру.
PISA табиғаттану сауаттылығын үш жылда бір рет тексереді, бұл бүкіл әлемдегі білім беру жүйелері үшін құнды ақпарат береді. Зерттеу нәтижелері ұлттық білім беру жүйелерінің күшті және әлсіз тұстарын анықтап, табиғаттану білімінің сапасын жақсарту бойынша ұсыныстар береді.
Цифрлық әлемде білім алу
PISA зерттеуінің жаңа инновациялық домені – «Цифрлық әлемдегі оқу» 2018 жылы ұсынылған және оқушылардың технологияларды оқу мен міндеттерді шешуде қолдану дағдыларын бағалауға арналған.
«Цифрлық әлемдегі оқу» доменінің негізгі аспектілері:
Компьютерлік дағдылар: түрлі тапсырмаларды орындау үшін компьютерлік бағдарламалар мен құралдарды пайдалану қабілетін бағалау.
Ақпараттық сауаттылық: интернеттен ақпаратты іздеу, талдау және сыни тұрғыда бағалай білу.
Цифрлық құралдарды пайдаланып мәселелерді шешу: күрделі мәселелерді шешу және негізделген шешімдер қабылдау үшін технологияларды қолдану қабілеті.
Интернеттегі қауіпсіздік: интернетті қолдану кезіндегі қауіп-қатерлер мен қауіптерді түсіну, сондай-ақ жеке ақпаратты қорғау әдістерін білу.
Цифрлық коммуникация: цифрлық платформалар арқылы тиімді байланыс орнату және ынтымақтаса білу.
Технологиялық өзгерістерге бейімделу: жаңа технологияларға тез бейімделіп, оларды пайдалануды үйрену қабілеті.
Жаңа доменнің мақсаты:
Әртүрлі елдер мен аймақтардағы оқушылардың цифрлық құзыреттілік деңгейін бағалау.
Оқушылардың цифрлық сауаттылығын арттыруға бағытталған білім беру бағдарламаларын әзірлеу үшін деректер ұсыну.
Мұғалімдер мен білім беру мекемелеріне технологияларды оқу процесіне қалай интеграциялауға болатынын жақсырақ түсінуге көмектесу.